Omo Valley trip - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van René & Astrid Dongen - WaarBenJij.nu Omo Valley trip - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van René & Astrid Dongen - WaarBenJij.nu

Omo Valley trip

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg René & Astrid

06 Juni 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Woensdag 28 mei stond onze gids/chauffeur Haptom om 7 uur voor de deur en vertrokken wij voor een 10 uur durende rit (515 km) richting het zuiden van Ethiopië en wel naar de plaats Arbaminch. Tot aan de plaats Sodo is de weg geasfalteerd en goed te berijden maar daarna 120 km slinger de slanger om de vele gaten te ontwijken. Onderweg genoten wij van de mooie groene natuur en om 18 uur kwamen wij dan eindelijk aan bij de lodges waar wij zouden overnachten. Het is een nieuw complex en ziet er prachtig uit met een uitzicht over het natuurpark en Lake Arbaminch. Helaas was er deze nacht geen elektriciteit en water in de lodges dus back to the roots en douchen met water uit een grote emmer, ach ja hoort erbij. De volgende ochtend kregen wij het ontbijt aangeboden door de Manager van het complex vanwege de overlast. Vandaag stond een eerste tribe bezoek op het programma maar voordat je daar bent ga je via hobbel de bobbel wegen de bebossingen in. Onderweg vele apen en vogels gespot. 1 aap sprong bijna bij anneke op schoot omdat Haptom een banaan hoog hield, niet wetende dat deze apen (baboons) zeer sterk zijn. Aangekomen bij de tribe moesten wij 50 birr betalen en vervolgens betaal je dan aan de mensen 2 birr per foto. René deelde nog kaakjes uit aan de kinderen en na 3 kwartier hadden wij het wel weer gezien en gingen wij verder op weg naar de 2e tripe de Erborne’s. Eerst natuurlijk even gestopt voor een lunchpauze bij een plaatselijk restaurantje in de middle of nowhere. De mensen van de Erborne tribe waren een beetje opdringerig dus na het maken van een aantal foto’s en het uitdelen van zeepjes gingen wij weer snel richting Turmi waar wij zouden gaan overnachten. Het avondeten genoten wij in een lokaal restaurant en beviel uitstekend. Na het eten gingen wij met een gids naar de Hamer Tribe om een traditionele dans bij te wonen. Deze dans is speciaal voor de vrijgezellen die dan hun partner uitzoeken, erg leuk om te zien. De volgende morgen hebben wij wederom deze stam bezocht. De mensen van de Hamer Tribe zijn heel rustig en zeer vriendelijk. Na het maken van de foto’s en het kopen van enkele soeveniers werden wij uitgenodigd in een hutje en kregen wij zoethoutkoffie aangeboden. Dit was echt een superleuke ervaring en met een heel goed gevoel gingen wij op weg naar het dorp Jinka. Na een lange en ruwe weg kwamen wij aan in Jinka waar het regende. Gelukkig bleven wij nu iets langer in een dorp, 2 overnachtingen. Zaterdagochtend gingen wij na het ontbijt op weg naar de wereldberoemde Mursistam, deze stam heeft deelgenomen aan het programma de groeten uit de Rimboe en staan bekend om het dragen van schoteltjes in de onderlip. Om bij de stam te komen moet je dwars door een natuurpark heen. Aangekomen bij de stam werd de auto gelijk omsingeld door vele kinderen. Na het maken van foto’s heeft René nog een klein jongetje geholpen door zijn ontstoken oog schoon te maken. Op de terugweg moesten wij ons melden bij het hoofdkwartier van het natuurpark omdat wij een marmeren steen in de auto hadden liggen. Daar aangekomen moesten wij entree betalen voor het park en werd de steen uit de auto verwijderd. Hier had je trouwens een schitterend uitzicht over het park en als je geluk hebt kun je tegen de avond olifanten, giraffen, zebra’s en leeuwen zien. Deze dieren zitten overdags bij de Omo rivier (keniaanse grens) in de schaduwplekken. Helaas hadden wij deze tijd niet, volgende keer beter. Na het nuttigen van de lunch in Jinka hebben wij nog de plaatselijke markt bezocht en natuurlijk hebben wij nog zo’n Mursi schoteltje gekocht. Zondagochtend vertrokken wij weer richting Arbaminch en hebben onderweg nog foto’s gemaakt van de Banna tribe mensen. In Arbaminch hebben wij een gids met boot gehuurd en zijn wij gaan varen tussen de krokodillen, nijlpaarden en pelikanen, erg spannend maar wel heel gaaf. Maandagochtend nog een tribe bezocht, de Dorsi’s en doorgereden naar Awasa. In Shashimenie hebben wij nog een bezoek gebracht aan het ouderlijk huis van haptom waar wij een bakkie koffie hebben gedronken. Het hotel in Awasa was superdeluxe met een stoomcabine waar wij natuurlijk na het eten lekker in hebben gezeten. Dinsdagochtend nog een bezoek gebracht aan de vismarkt in Awasa en daarna doorgereden naar Addis Ababa. Het was een superleuke vakantie waar wij vele herinneringen aan over zullen houden.

• 11 Juni 2008 - 08:52

Rene En Brenda:

Gewldig genoten van je mooie avontuur, je kunt zo een boek gaan schrijven als je je huidige werk zat bent!!!!

• 25 Augustus 2008 - 16:41

Mandy:

Hallo!

Ik ken jullie niet: dus niet denken.... wie is Mandy... =) Ik moet zeggen dat ik jullie verhalen even heb gelezen over jullie trip naar Ethiopia. WOW wat een avontuur! Zelf heb ik net mn tickets gekocht voor mijn trip naar Ethiopia. Ik ga een maand rondtrekken met rugzak en camera. Nu ben ik ook van plan naar Omo NP te gaan om ethiopische tribes te bezoeken. Ik ben aan het overwegen een auto te huren, of is het lokaal wel te regelen om NP te bezoeken? Ik heb geen flauw idee.... vandaar... deze vraag.

Hebben jullie nog MUST see's voor mij? Dingen die ik echt gezien MOET hebben?

mijn e-mail adres is mandy.pol@gmail.com.
    Graag hoor ik van jullie!

Met een vriendelijke groet!
    Mandy